3 دلیل اصلی که شما لکه های تیره روی صورت خود دارید


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



به وب سایت من خوش امدید






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار مطالب

:: کل مطالب : 69
:: کل نظرات : 1

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 10
:: باردید دیروز : 5
:: بازدید هفته : 21
:: بازدید ماه : 1014
:: بازدید سال : 2413
:: بازدید کلی : 11740

RSS

Powered By
loxblog.Com

womanbeauty

3 دلیل اصلی که شما لکه های تیره روی صورت خود دارید
دو شنبه 14 شهريور 1401 ساعت 13:29 | بازدید : 359 | نوشته ‌شده به دست daru | ( نظرات )

 

آنها را لکه های پیری، لکه های کبدی، لکه های سیاه یا لکه های خورشیدی بنامید. مهم نیست که چه نامی داشته باشند، این لکه ها اغلب نشانه هایی از آسیب پوست هستند. در اینجا آنچه شما باید در مورد لکه های تیره بدانید و آنچه در پوست شما اتفاق می افتد در هنگام بروز هایپرپیگمانتاسیون، چرایی وقوع آن و راه حل های مراقبت از پوست را در نظر بگیرید آورده شده است.

چه چیزی باعث ایجاد لکه های تیره می شود؟

چه رنگ پوست شما تیره یا روشن باشد، پوست شما حاوی رنگدانه ای به نام ملانین است. ملانین که توسط سلول هایی به نام ملانوسیت تولید می شود، به عنوان نوعی محافظ برای پوست عمل می کند. با این حال، هنگامی که هایپرپیگمانتاسیون رخ می دهد، پوست شما ملانین اضافی تولید می کند که رسوبات ایجاد می کند و لکه ها و لکه هایی با رنگ تیره تر از پوست اطراف ایجاد می کند. اگرچه هایپرپیگمانتاسیون افراد با هر رنگ پوستی را تحت تاثیر قرار می دهد، اما بیشتر بر انواع پوست های تیره تاثیر می گذارد. در اینجا سه ​​دلیل وجود دارد که چرا ممکن است از لکه های تیره رنج ببرید:

قرارگیری در معرض نور خورشید

علت شماره یک لکه های تیره آسیب نور خورشید است. هنگامی که با اشعه های مضر UV تحریک می شوند، ملانوسیت ها با ترشح ملانین واکنش نشان می دهند که به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی عمل می کند. ملانین مفید است زیرا انرژی اشعه ماوراء بنفش را جذب می کند و آن را دوباره توزیع می کند. با این حال، خورشید می تواند باعث تولید ملانین بیش از حد شود و باعث ایجاد لکه های تیره و لکه های پوستی شود.

نور خورشید فقط مشکل اصلی لکه های خورشیدی نیست، بلکه باعث ایجاد لکه های تیره می شود که ما آن را لکه های پیری یا لکه های کبدی می نامیم. این نوع هایپرپیگمانتاسیون نیز در اثر آسیب ناشی از نور خورشید که طی سال‌ها قرار گرفتن در معرض انباشته شده است، ایجاد می‌شود. دانشکده پزشکی هاروارد می‌گوید: «با افزایش سن، سال‌های قرار گرفتن در زیر نور خورشید شروع به افزایش می‌کنند.» این لکه های برنزه، قهوه ای یا سیاه که بیشتر در بزرگسالان بالای 55 سال شایع است، مناطقی را که بیشتر در معرض نور خورشید قرار دارند ایجاد می کنند: صورت، دست ها، پشت، پاها و شانه ها. افزایش سن نیز به دو دلیل می‌تواند باعث تشدید هیپرپیگمانتاسیون شود. اول، با افزایش سن، تعداد ملانوسیت ها کاهش می یابد، اما اندازه و تولید رنگدانه افزایش می یابد. دوم، پوستی که مسن‌تر است نازک‌تر، کم‌رنگ‌تر و شفاف‌تر به نظر می‌رسد و بر ظاهر لکه‌های تیره تأکید دارد.

هورمون ها

هنگامی که سطح هورمون زیگزاگ بالا و پایین می شود، یکی از شایع ترین عوارض جانبی تغییر رنگدانه به نام ملاسما است. افزایش هورمون ها که اغلب در دوران بارداری، درمان های هورمونی یا حتی تغییرات در کنترل بارداری دیده می شود، تولید ملانین را تحریک می کند. زنان باردار اغلب لکه‌های تیره روی بینی، گونه‌ها، خط فک، پیشانی یا چانه ایجاد می‌کنند که الگویی به نام «ماسک بارداری» یا «کلواسما» ایجاد می‌کند. این نوع هایپرپیگمانتاسیون معمولا تا پایان بارداری یا بازگشت سطح هورمونی به تعادل ادامه می یابد.

قرار گرفتن در معرض آفتاب و گرما می تواند ظاهر این هیپرپیگمانتاسیون ناشی از هورمون را بدتر کند. اگر از ملاسما رنج می برید و امیدوارید در یک سونا یا یک جلسه یوگای داغ استراحت کنید، ممکن است بخواهید در برنامه های آرامش بخش خود تجدید نظر کنید. یک محیط با دمای بالا می تواند بر روی هایپرپیگمانتاسیون و لکه های تیره تأثیر بگذارد و به بزرگ شدن و گسترش لکه های تیره کمک کند.

التهاب

لکه های تیره گاهی ممکن است پس از التهاب یا آسیب به پوست ایجاد شوند، به ویژه برای کسانی که از آکنه، اگزما، واکنش های آلرژیک یا سایر بیماری های پوستی رنج می برند. این نوع تغییر رنگ که هیپرپیگمانتاسیون پس از التهاب نامیده می شود، پاسخ طبیعی پوست به التهاب است. پس از ایجاد زخم، پوست ملتهب می شود و با بهبودی، پوست به طور طبیعی ملانین اضافی تولید می کند که پوست را تیره می کند.

هایپرپیگمانتاسیون ناشی از التهاب به ویژه پس از جوش ها شایع است. همانطور که پوست تحریک شده از آکنه بهبود می یابد، یک لکه تیره باقی می ماند که رنگ آن از صورتی تا قرمز، بنفش، قهوه ای یا سیاه متغیر است. هرچه التهاب بدتر باشد، لکه بزرگ‌تر و تیره‌تر می‌شود. همچنین، دلیلی وجود دارد که چرا کارشناسان به شما هشدار می دهند که از ایجاد آکنه خودداری کنید. از بین بردن این جوش ها می تواند احتمال ایجاد التهاب جوش یا لکه تیره را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: کاربرد کرم ضد لک چیست؟

چگونه از لکه های تیره (هیپرپیگمانتاسیون) جلوگیری کنیم

محافظت از پوست در برابر آسیب بیشتر به اندازه کاهش هایپرپیگمانتاسیون موجود مهم است. اینها نکات اصلی ما برای جلوگیری از ظاهر شدن لکه های تیره بیشتر روی پوست هستند.

از خود در برابر خورشید محافظت کنید

از آنجایی که آسیب نور خورشید یکی از دلایل اصلی ایجاد لکه های تیره - از جمله لکه های ناشی از افزایش سن است - جلوگیری از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش برای جلوگیری از هیپرپیگمانتاسیون ضروری است. این به معنای دور ماندن از آفتاب، پوشیدن کلاه در فضای باز و استفاده از کرم ضد آفتاب است. با اجتناب از اشعه ماوراء بنفش یا مسدود کردن اشعه ماوراء بنفش که تولید ملانین را تحریک می کند، اجتناب از نور خورشید یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از لکه های تیره است.

اجتناب از گرما

اشعه ماوراء بنفش تنها محرک تولید ملانین نیست. منابع گرما همچنین می توانند ملانوسیت ها را برای تولید رنگدانه بیشتر تحریک کنند. برای کاهش این مشکل بالقوه لکه‌های تیره، از فعالیت با قرار گرفتن در معرض گرما اجتناب کنید و پوست را خنک نگه دارید.

توقف التهاب

از آنجایی که التهاب یکی دیگر از دلایل اصلی هیپرپیگمانتاسیون است، باید هر گونه عادت مضری که به پوست آسیب می رساند یا ملتهب می شود را متوقف کنید. جوش زدن و همچنین هر فعالیت دیگری که پوست شما را بدتر می‌کند، یک نه نیست.

از ویتامین C به طور منظم استفاده کنید

متخصصان توصیه می کنند که یک آنتی اکسیدان موضعی مانند سرم ویتامین C در صورت استفاده منظم به ظاهر لکه های تیره کمک می کند. از آنجایی که ویتامین C با تولید ملانین تداخل دارد (و فواید بسیار دیگری برای پوست فراهم می کند!)، نگه داشتن یک بطری از این محصول مراقبت از پوست غنی از آنتی اکسیدان یکی دیگر از اقدامات ضروری برای جلوگیری از هیپرپیگمانتاسیون است.

 



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: